Nem kevesebb, mint 175 fát vágtak ki az Etele úton az 1-es villamos vonalának meghosszabbítása miatt. Szakemberek szerint pedig meg lehetett volna óvni a fasort.
Összesen 175 fa esett áldozatául annak, hogy meghosszabbították az 1-es villamos vonalát. Az Etele úton a két útpálya közötti fasort tüntették el, ott húzódik most a füvesített villamospálya. Pedig civilek és környezetvédők bőszen tiltakoztak a pusztítás ellen. Helyi szinten egész nagy összefogás jött létre a fák védelmében, amelyhez szakemberek is (kertészmérnökök, tájépítészek) is csatlakoztak. A Levegő Munkacsoport, a Védegylet, valamint a Magyar Közlekedési Klub még levélben is fordult a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezetéséhez, szerintük ugyanis el lehetett volna kerülni a famészárlást. Egy külön Facebook csoport is létrejött a tiltakozások színteréül, Etele úti FÁK néven.
A 2017. novemberében megkezdődött fakivágásról videóriportban számolt be az Átlátszó és a 24.hu is.
„A veszteség érzése, különösen az idősebbeket viselte meg. Mintha elvesztenénk valakit, akit ötven éve ismertünk. A fákkal együtt a lelkünkből is kivágtak egy darabot” – mondta.
Más koncepció is volt
A civilek azt szerették volna, ha az útsávok közötti fasor megmarad, a villamos pedig nem ott, hanem az út két szélén haladt volna. A BKK ezt a koncepciót lesöpörte az asztalról, arra hivatkoztak, hogy így a villamosok túl közel kerülnének a lakóépületekhez, ráadásul mintegy 200 parkolóhely szűnne meg. A központ állította, hogy a végül megvalósult stratégia volt a lehető legkisebb környezeti kárral járó megoldás. Azt is ígérték, hogy a jövőben többszörösen pótolják a faveszteséget.
Jellemző, hiszen a Fidesznek csak a pénz számít, a környezet védelme semmit nem jelent nekik, ha nem lehet lopni belőle.
Csúszott a projekt
A BKK korábban azt tervezte, hogy az 1-es villamos meghosszabbítása 2017 elején kezdődött volna el, és sikeres hatósági vizsgákat követően 2018 első félévtől használták volna az utasok. Végül 2017 októberében írták alá a szerződést, a munka pedig idén nyáron fejeződött be.
Az ünnepélyes átadásról szóló tudósításban az Index azt írta, hogy az építkezés idején 500 új fát ültettek, az 1,7 km hosszú pályaszakasz végig füvesített. A vonal befejezésével megvalósult az összeköttetés az Etele téri végállomás térségében az 1-es villamos és Kelenföld vasútállomás, a helyközi buszjáratok, a fővárosi kelenföldi buszjáratok, az M4-es metró, és a budai fonódó villamoshálózat 19-es és 49-es villamosjárata között.