Azért az állam vállalta magára ezt a beruházást, mert egyébként mindenki más börtönbe kerülne természetkárosítás miatt – mondja a Fertő- tavi szállodaépítésről Litkai Gergely.
A közügyekben ritkán megszólaló humorista rögtönzött tárlatvezetésen mutatta be az ország legnagyobb idegenforgalmi beruházását. A 30 milliárd közpénzből épülő szálloda-komplexum 100 szobát, 880 parkolót, továbbá jónéhány teniszpályát és egy vitorláskikötőt is tartalmaz. A nemzetközi szervezetek és a hazai természetvédők állítják, hogy a Fertő Part nevű idegenforgalmi beruházás természetromboló, sérti a nemzetközi egyezményeket és a hazai alaptörvényt is. És persze pusztítja a természetet.
- Egy humoristának nem inkább a színpadon kell felemelnie a hangját, amikor Mészáros Lőrinc az adófizetők milliárdjaiból szállodát épít, néhány száz kikötővel és 16 teniszpályával a Fertő tó mentén?
- Természetesen én elsősorban a színpadon érzem jól magam, ezért azt gondolom, hogy a Fertő Part nevű üdülő-komplexum propaganda kiállításán rögzített kis humoros videómat is inkább tekinthetjük a világot jelentő deszkák képzeletbeli kiterjesztésének. Nem aktivista vagyok, inkább egy humorista, akit felháborított ez a fajta cinikus természetrombolás. A soproni főtéren kihelyezett installáció még jobban kiemelte ezt az abszurd megközelítést, ami a humornak is remek táptalaja volt. Egyszerűen csak felhívtam a figyelmet arra, hogy a természet helyén egy betonkocka lesz, ahonnan talán majd látszik a természet maradéka. Az tényleg csak a hab a tortán, hogy az állam szponzorálja egy nemzeti park közepén az építkezést, aminek a feladata a természet megóvása és nem saját kezű elpusztítása lenne.
- Mindenesetre a több tízezer költöző madár és a kivételesen egyedülálló mocsaras vidék érdekében a helyszínen mondta el védőbeszédét. Nem tart attól, hogy a miniszterelnök jó barátja – akire ezt a szép törvénysértő feladatot rábízták –, tehát Mészáros Lőrinc neheztelni fog, mert elveszi kedvenc szórakozását?
- Ha ettől félnék, akkor más pályát választottam volna. Ámbár manapság egyre kevesebb a biztonságos pálya. Mindenesetre a közönség jól fogadta a tárlatvezetésemet, tudomásom szerint eddig félmillióan látták, s kedvezőek a visszajelzések. Abban hiszek, hogy a kritikán a beruházók és az építők is elgondolkodnak. Talán arra is rájönnek, hogy rosszul döntöttek, amikor a természetvédelmi területen négycsillagos szállodát, 850 hajó befogadására alkalmas kikötőt, továbbá parkolót építenek – annyi betonból, ami a csövön kifér.
- Valaki úgy kommentálta a videóját, hogy „az elején még nevettem, de a végén már sírtam”!
- Talán ez is meggyőzi majd az építőket, hogy ezt a beruházást el kéne felejteni.
- Mondja, valójában miért szeretné megakadályozni Mészáros Lőrincet, meg a magyar kormányt, hogy a madarak tízezreinek életét veszélyeztesse a 880 autó füstjével?
- Talán a tó partján nem is lesz egyszerre 880 füstölgő autó, de azt nyilván tudják, hogy a vándorló madarak számára a Fertő tó nagyon fontos állomás; itt pihennek meg, s itt készülnek fel a további útra. Viszont az biztos, hogy a tervezett 850 vitorlás kihajózása nem az alapköve egy vándormadár-paradicsomnak. Lehet, hogy maradinak tart majd, de nekem a természetvédelmi terület „érintetlensége” a legfontosabb, nem pedig az, hogy könnyen megközelíthető, vagy méregdrága vitorlással körbejárható legyen. De talán én látom rosszul a dolgokat, és a Bükk helyén inkább egy beton lombkorona-sétánynak kéne lennie.
- Még az is lehet, hogy Mészáros Lőrinc kifejezetten benzingőzben szeret teniszezni, mert ezt írta fel neki az orvos. Ez Önt nem zavarja?
- Ő itt csak egy kivitelező, akit persze az állam bízott meg a munka elvégzésével. Azt egyelőre nem tudjuk, hogy ki fogja üzemeltetni a szállodát, vagy a teljes komplexumot, mindenesetre láthatóan új keletű divat alakul ki – a hazai nagy tavainknál, így a Balatonnál is –, hogy szinte a vízbe építkeznek; azt sugallva, hogy a víz fölött lebegve könnyen átélhető a „velencei” életérzés. Ehhez az is kell, hogy közvetlenül a vízparton le tudják tenni az autót. Pedig a járműveket távolabb is elhelyezhetnék, s a teniszpálya sem igényli, hogy tavi panorámával kecsegtessen.
- Miután Mészáros Lőrinc már nagyon belejött a szállodaüzemeltetésbe, lehetséges, hogy ezt az intézményt is ő fogja működtetni?
- Ezt még senki nem tudja, talán majd megpályáztatják a lehetőséget, s talán akkor lesz esélye. De lehet, hogy majd az osztrák állam lesz a komplexum üzemeltetője, vagyis egy nagy államközi összeborulás is létrejöhet. Aminek ellentmond, hogy a sógorok is csak a helyi újságokból hallottak a fejlesztésről, a hatósági engedélyezés során nem igazán vették fel velük a kapcsolatot.
- Olyannyira nem, hogy az Ökobüro által képviselt Greenpeace Ausztria is az Európai Bizottsághoz fordult a fertő tavi beruházás miatt. Pedig közös a tó…
- Valóban, tudomásom szerint az országok közötti egyeztetéseket a magyar állam elfelejtette lefolytatni. Ezzel a gesztussal és magával a fejlesztéssel egyébként sikerült a legtöbb ide vonatkozó nemzetközi szerződést, és hazai jogszabályt is megsérteni.
- Gondolom, arról sem történt széleskörű egyezetés, hogy az építkezés során szépen lebetonozzák majd a Fertő tó partját, előtte gondosan kiirtják a fákat, hogy legyen hely a 850 hajót befogadó kikötőnek. De mindez érthető, mert különben könnyen vizes lehetne Mészáros Lőrinc cipőjének az orra, tehát tényleg nagy szükség lesz a betonra.
- Az építkezés területe eddig roppant szerencsés volt, mert a természet épp kezdte visszaszerezni a neki járó földterületeket, elsősorban a Fertő-Hanság Nemzeti Park létrejöttének köszönhetően. Egyébként az építkezés környéke magyar oldalról nézve az egyetlen kijárat a Fertő tóra. Tehát kétségtelen, értékes helyre tervezték a szállodát, de azt nem hiszem, hogy csak Mészáros Lőrinc lógatná a betonról a lábát a vízbe. Egyesek azt gondolják majd, hogy nem elegen. Ugyanis ez egy nádas-mocsaras, kis belső tavakkal és csatornákkal tarkított vizivilág, aminek a közepébe – tökéletesen indokolatlanul – belógatnak egy szállodát.
- Mindezt úgy, hogy ezzel a természet-pusztítással a magyar kormány megsérti saját alaptörvényét, a természetvédelmi törvényt, a Natura 2000-es földeket védő rendeleteit is. Viszont ha Szijjártó Péter elmenne megnézni a tavat, akkor jó érzés tölthetné el, hisz a szállodából pont a vízre nézhetne. Ez azért valami, nem?
- Nem tudom, hogy a nemzetközi szerződésekben, például a vizes élőhelyek védelméről szóló, úgynevezett Ramsari egyezményben, vagy az UNESCO világörökségének különleges besorolásában van-e olyan kitétel, hogy két csillaggal több jár annak a szállodának, amelynek erkélye a víz fölött lebeg. Alig hiszem, mert ez a helyzet csak természet pusztításával jöhet létre. Ez független attól, hogy kormánypárti, vagy ellenzéki politikus figyeli a teraszáról a víz fodrozódását.
- Azt is a kis soproni videójából tudtuk meg, hogy a Fertő-tó vize sekély, tehát a közepe táján mélyül 50-60 centire. Hogy lehet így vitorlázni?
-Nyilván Ausztriában tudnak kisebb hajókkal vitorlázni, de az osztrák üdülőtelepek még a nemzeti park létrejötte előtt épültek, és nem a nemzeti park területén. Nálunk majdnem 24 ezer ezer hektár védett terület van, a sógoroknál csak 10 és fél ezer. A mi oldalunkon van az értékes, védett élőhelyek többsége, náluk viszont lehet vitorlázni. Azt is érdemes figyelembe venni, hogy ez a változó vízállású, „sztyepptó” időnként ki is szárad, tehát indokolatlannak tűnik, hogy még több száz vitorlást a tóra szabadítsanak. Egy komolyabb tőkesúlyos vitorlás biztosan nem képes suhanni az iszapon, annak inkább a Balaton az igazi terepe.
- Említette, hogy több nemzetközi egyezményt, hazai jogszabályt, közte az alkotmányt is sérti az építkezés. Csakhogy itthon egyesek a világ urának látják Orbán Viktort, aki ezt is megengedheti magának. Vagy mégsem?
- Fontosnak tartom, hogy a kormány, vagy a Magyar Nemzeti Bank is épkézláb kezdeményezéseket fogalmazott meg a klímavédelem ügyében például. Ezért azt gondolom, hogy ha szembesítik a döntéshozókat a Fertő tavon épülő komplexum megépítésének természetromboló következményével, akkor megtorpannak. Átgondolják még egyszer, s miután rádöbbennek a tévedésre, akkor kicsit szégyenkezve levonulnak.
- Ezt tényleg komolyan gondolja?
- Ha nem gondolnám komolyan, akkor nem csináltam volna az interneten látható videót. Végül is nekem nem az a célom, hogy bárki rosszabbul érezze magát, hanem hogy sokan jobban. Ez pedig tényleg csak úgy valósulhat meg, ha ezt a beruházást alaposan és gyorsan átgondolják, és úgy folytatják tovább, ahogy az tényleg Magyarország érdeke. Vagy inkább egyszerűen abbahagyják.