Jövő év végéig a fővárosi közösségi közlekedés összes buszán működik majd a látássérültek tájékozódását, közlekedését segítő távirányító - jelentette be Karácsony Gergely főpolgármester egy keddi budapesti sajtótájékoztatón, amelyen elhangzott, hogy a fejlesztésnek köszönhetően már most minden trolin használható az eszköz.
Karácsony Gergely a fogyatékossággal élő emberek világnapja alkalmából tartott sajtótájékoztatón azt mondta: számukra az akadálymentesítés nemcsak egy közpolitikai kérdés a sok közül.
Az akadálymentesítés a politika lényege, civilizációs kérdés, és éppen ezért az elmúlt években sokat tettek megvalósításáért - tette hozzá.
A 3-as metró, minden busz és a troliflotta szinte teljeskörű, valamint a villamoshálózat folyamatos akadálymentesítésével Budapest sokat tett azért, hogy "ez a város mindannyiunk közös otthona legyen"
- emelte ki.
Walter Katalin, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója elmondta: a látássérülteket segítő táviránytóval már eddig is meg lehetett szólaltatni a FUTÁR-kijelzőket, a buszflotta körülbelül felét, és mostanra a teljes trolibuszflottát is felszerelték a szükséges eszközzel, így már "a trolik is tudnak beszélni".
Kiemelte, folytatják az akadálymentesítést célzó fejlesztéseket.
Bovier György (Tisza Párt), a főváros esélyegyenlőségért és akadálymentesítésért felelős tanácsnoka reményét fejezte ki, hogy a következő években egyre több tömegközlekedési eszközt és azok környezetét akadálymentesítik. Azon leszünk és azon dolgozunk, hogy ezek megtörténjenek - jelentette ki a politikus, aki szerint 2024-ben egy európai nagyvárosban ennek a minimumnak kell lennie.
Ollé-Németh Orsolya, a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetségének szakmai vezetője elmondta,
a közösségi közlekedés használata gyakorlatilag az egyetlen hozzáférhető mód arra, hogy Budapesten önállóan közlekedjen.
Elengedhetetlen, hogy a fővárosi tömegközlekedés hozzáférhető legyen a több ezer látássérült ember számára - tette hozzá.
A látássérült emberek által használt távirányítóval kezdetben a jelzőlámpák szólaltak meg Budapesten, aztán az ország egyre több városában is használhatók lettek az eszközök. Néhány év után megszólaltak a FUTÁR-táblák, később a 3-as és a 4-es metróban működő mozgólépcsők hangjelzését is be lehetett kapcsolni. Legújabban a buszok és a trolik is megszólalnak - mondta el.
Ollé-Németh Orsolya rámutatott,
a fejlesztés nagyon hasznos segítség, hiszen maguk tudják aktiválni a hangbemondást, amivel információt szerezhetnek a járművek számáról, illetve haladási irányáról.
Megosztva tapasztalatait, arról is beszámolt, hogy szerinte akadálymentesítésben, hozzáférhetőségben Budapest messze előrébb jár nagyon sok nyugat-európai városnál.