A Fővárosi Közgyűlés szervezeti és működési szabályzatának módosítása a több párbeszédről, a több ellenzéki jogkörről szól és arról, hogy a városlakók jobban beleszólhassanak a fővárost érintő döntésekbe - közölte Kiss Ambrus általános főpolgármester-helyettes.
A több párbeszédről, a több vélemény-bevonásról, a több ellenzéki jogkörről és a budapestiek véleményének figyelembevételéről szól az új szervezeti és működési szabályzat, amelyet szerdán fogadhat el a közgyűlés.
Az szmsz semmi olyat nem tartalmaz, ami ne a Fidesz által elfogadott önkormányzati törvényből fakadna, vagy ami ne a Tarlós István-féle szmsz-ből származna, amit a Fidesz szintén megszavazott - jelentette ki. Kiss Ambrus elmondta, hogy a Fidesz most kifogásolja, hogy a főpolgármestert illeti meg az előterjesztés joga a fővárosi cégek ügyében, de ez eddig is így volt. Az pedig, hogy a főpolgármester dönthet azokban az ügyekben, amelyek két alkalommal szerepeltek a napirenden, de nem született bennük döntés, a főpolgármester törvényből fakadó joga.
A főpolgármester-helyettes kiemelte: az új szervezeti és működési szabályzatban bővítik az ellenzéki jogokat, bevezetik a napirend előtti felszólalás intézményét, az interpellációt és bővül a bizottságok ellenőrzési jogköre is, emellett a korábbinál szélesebb körben vonják be a budapestieket a döntéshozatalba.
A Főpolgármesteri Hivatal által összeállított háttéranyag szerint elferdített állítások láttak napvilágot a tervezett szmsz-módosításról és ezek egy részét tételesen cáfolják.
- Eszerint a jelenleg hatályos szmsz szabályait tartja fenn az az előírás, hogy a Fővárosi Közgyűlés csak a főpolgármester előterjesztésére dönthet az önkormányzati tulajdonú cégek ügyeiben az önkormányzat által magához vont és a közgyűlés más szervére át nem ruházott hatáskörök gyakorlásáról.
- Ugyancsak szerepel a jelenleg hatályos szmsz-ben az is, hogy a közgyűlés csak a főpolgármester előterjesztése alapján dönthet a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsáról szól kormányhatározatban meghatározott ügyekben.
- Az összeállítás szerint eddig sem volt előírás, hogy a közgyűlésnek és a bizottságnak az egyes napirendi pontok tárgyalása közben is határozatképesnek kell maradnia, ebben sem történik változás.
- Azzal a tervezett változtatással kapcsolatban, hogy csak az ülést megelőző nap 12 óráig lehet írásban módosító javaslatot benyújtani, a Főpolgármesteri Hivatal azt írja: a javaslat célja a közgyűlési döntéshozatal átláthatóbbá tétele, a kézzel írt "sajtpapírokon" benyújtott módosítások megszüntetése. A javaslat értelmében azonban a képviselők és a nyilvánosság is megismerheti majd még az ülés előtt a módosító javaslatokat. A főpolgármester pedig azért terjeszthet elő helyben is módosító javaslatot, hogy legyen lehetősége a vitában elhangzottak alapján kompromisszumos javaslat megfogalmazására. Az új szmsz pedig kizárja az előterjesztés helyszíni kiosztásának lehetőségét.
- Az összefoglaló szerint nincs tartalmi változás a kizárólagos főpolgármesteri javaslattételi joggal kapcsolatban sem, arra pedig a Fidesz által megszavazott önkormányzati törvény biztosítja a jogot, hogy azokban az ügyekben, amelyek két alkalommal szerepeltek a napirenden, de nem született bennük döntés, a főpolgármester dönthessen. Ezzel kapcsolatban a hivatal megjegyezte: ennek során a főpolgármester nem dönthet rendeletalkotásról és személyi ügyben sem.
- A hivatal kiemelte: a jelenlegi városvezetés választási programjában is szerepelt a városlakók bevonása a városról szóló döntésekbe, az szmsz módosítása erre lehetőséget teremt azzal, hogy a főpolgármester kezdeményezheti: a budapestiek írásban véleményt mondhassanak valamely, a fővárosi önkormányzatot érintő kérdésben.
- Hozzátették: az új szmsz fontos célja, hogy helyreállítsa az ellenzéki jogosítványokat és a közgyűlés demokratikus működését, és megteremtse a jogi lehetőségét annak, hogy a budapestiek jobban beleszólhassanak a város jövőjének alakításába. (mti)