Váratlan helyről kapott finomkodónak nem mondható kritikát a NER egésze. Takács államtitkárt még rémhírterjesztéssel is meggyanúsította az Asztmás és Allergiás Betegek Országos Szövetsége.
Az allergia és az asztma bizonyára nem pártalapon válogatja áldozatait, így eléggé meglepődtünk az Asztmás és Allergiás Betegek Országos Szövetségének közleményét olvasva. Nem mintha nem értenénk meg az indulataikat, és egyet is értünk a kritikájukkal, amit a káoszkormányra zúdítottak, de azért szokványosnak se mondható, hogy egy politikamentes szervezet ilyen hangvételű közleményt adjon ki.
Nem csodálkoznánk, ha ezek után a csicskamédia rögtön megtalálná a háttérben rejlő Gyurcsány-szálat, és hamarosan alakulna egy kormánypárti szervezet is Asztmás és Allergiás Betegek Nemzeti Szövetsége néven, hogy aztán ők legyenek kibélelve mindenféle állami pénzekkel. Biztos akad egy allergiás fideszes képviselő, aki az elnöke lehetne.
Álljon itt a teljes szöveg:
Magyarországon az Európa szerte méltán irigyelt erejű főhatalom mellett a betegellátás érdemi javítója és ugyanígy veszélyeztetője is 13. éve csak a felelős kormány feje, Orbán Viktor, illetve most az egészségügyért felelős belügyminiszter, Pintér Sándor és az ő jelenlegi államtitkára, Takács Péter lehet! Másnak erre se felelős hatásköre, se tényleges lehetősége nincs, és ha mégis volna, az is az említettek felelőssége lenne!
A hazánkban formálisan legfőbb egészségügyi pozícióban lévő és emellett valamennyi orvosi végzettséggel is rendelkező személy – Takács Péter, az egészségügyért felelős államtitkár – azt a valótlan információt terjeszti, hogy a Magyar Orvosi Kamara (MOK) "a magyar emberek egészségügyi ellátását veszélyezteti".
Az információ valótlansága a jogállamokban törvényes, felelős kormányzati működésből még hazánkban is közvetlenül levezethető. A kormánykoalíció vezetője a 2010. május 29-én megalakult második Orbán-kormány óta, csaknem 13 éve folyamatosan kétharmados többséggel, ma már három teljesen lezárt ciklust követően is szinte korlátlan felhatalmazással bírva irányítja a jogalkotást és a végrehajtó hatalmat is.
Közben a kormányzás technikáját még a COVID járvány, majd a szomszédban folyó háború is egyszerűsítette (a veszélyhelyzetek alapján felhatalmazási törvénnyel bevezetett rendeletire).
A miniszterelnök 13. éve képes az ellenzék beleszólása nélkül akár az alkotmányos szerkezet megváltoztatására is.
Az államtitkári állítása tehát rémhír-gyanús!
Sajátos, hogy a hazánkban más fontos szakágak sorával együtt a Belügyminisztériumba tömörített egészségpolitika túlzott népszerűséggel nem gyanúsítható vezetése a fölöttes szervek hathatós támogatásával leghatékonyabb lépésként mégis a MOK potens voltának sebészi megszüntetésével próbálkozik azzal, hogy tagsága félénkebb részétől megfossza a kamarát.
Bizonyára a hatalom is tudja, hogy a betegek az orvosaikban mindig sokkal jobban bíznak, mint az egészségügy legnagyobb problémáinak megoldására rendre képtelennek bizonyuló mindenkori politikusokban. Talán ezért fontos számukra az eddig az összes orvos szakmai és etikai érdekképviseletéért is felelős kamara megroppantása.
Az egészségügyben működő szakmai kamarákról (azaz a Magyar Orvosi Kamara, a Magyar Gyógyszerészi Kamara és a Magyar Egészségügyi Szakdolgozói Kamara működéséről) szóló törvény jogállamhoz méltatlan módon és tartalommal történt megváltoztatásával durván diszkriminatív jogfosztások érték a MOK-ot és rajta keresztül az egész orvostársadalmat, amelyek kihatnak a betegek biztonságára is.
A minden egyes orvos testületi közbizalmán alapuló MOK képviseletének etikai alapjait is sárba tipró ledurvább önkényes államhatalmi eljárás mindeddig az, hogy megvonták a jogát a tagjaira nézve kötelező – jogszerűségében nem is támadott – etikai szabályzata használatára.
Ez annak ellenére történt így, hogy egyébként az ország minden kamaráját, egyesületét, klubját, magára igényes legkülönbözőbb társaságát, cégét stb. megilleti (talán jogszerűen eltilthatatlanul) az a jog, hogy etikai szabályzatot, hozzon létre, és használja is azt.
Az ilyen eltiltás törvénybe iktatása tehát igényesebb jogállamokban remélhetőleg példátlan, és elképesztően durván jogsértő!
Mint ahogyan az is megdöbbentően példátlan jogi találmány, hogy az államhatalom a MOK használattól eltiltott etikai szabályozását egy "a törvényben meghatározott" (de még nem meghatározott) "szerv által kiadott" (de még nem kiadott) szakmai-etikai szabályzattal szándékozik helyettesíteni, és a majdani eljárásokat, sőt a már folyamatban lévő etikai eljárásokat is egy másik testülettel, az Egészségügyi Tudományos Tanáccsal (ETT) folytattatja le.
Megjegyzendő, hogy ilyen hatályos feladatköre az ETT-nek még nincs, tehát ezzel még a folyamatban lévő ügyek folytatása is akadályozottá vált.
Megdöbbentő (vagy már nem is az?!), hogy Novák Katalin köztársasági elnök, remélhetőleg kiváló jogászaival együtt sem talált semmi megfontolni valót ebben a demokráciákban világújdonságnak számító jogfosztásban, azonnal aláírta a törvénymódosítást.
Megfontolandó a betegek számára, hogy megpróbálják akár népszavazás útján is elérni, jelölve legyen az orvosok kitűzőjén, tagjai-e a Magyar Orvosi Kamarának, amely bizonyára mindent meg fog tenni, hogy törvényes jogait visszakaphassa.