A főváros olyan állapotot kíván létrehozni a pesti rakpart átalakításával, ami visszaengedi az embereket a város "főutcájához", a Dunához - jelentette ki Karácsony Gergely, a Szabad rakpart címmel, az európai mobilitási hét alkalmából megtartott sajtótájékoztatón, Budapesten.
Az a céljuk, hogy a rakpart a jelenleginél sokkal tágabb társadalmi igényt és sokkal több társadalmi szereplőt tudjon kiszolgálni, ennek érdekében pedig széles körű párbeszédet indítottak útjára szakmai és civil szervezetek bevonásával - közölte a főpolgármester a 2-es villamos vonala alatti viadukt helyiségben megtartott rendezvényen.
Szerinte ahogy most kinéz a rakpart, az senkinek sem jó, egy sokkal zöldebb rakpartra lenne szükség, ami nem csupán a közlekedést tudja kiszolgálni.
A politikus felidézte, hogy Budapest valójában a Duna révén jött létre, és a város egyesítése a hidak megépítése nélkül nem valósult volna meg.
Ezért a rakpart, aminek a neve is jelzi, hogy régebben rakodópartként, vagyis közösségi térként szolgált a többi között a vásárok rendezése miatt, meghatározza a város karakterét. Ezt a komplexebb funkciót kívánják visszaadni az átalakításával - fűzte hozzá.
Emlékeztetett: a választási programjában a rakpart időszakos megnyitásait vállalta.
Karácsony Gergely közölte, már elindult a rakpart hosszú távú hasznosításának tervezése, ám a megvalósításhoz szükségesek az európai uniós források.
Sipka Gábor, a Magyar Autóklub főtitkárhelyettese azt hangsúlyozta, hogy az autóklub nem ellenzi az átalakítást. Ugyanakkor szeretnék, hogy a város mindenki számára, így az autósok számára is élhető legyen. Vagyis úgy alakítsák át a rakpartot, hogy ne lehetetlenüljön el a közlekedés.
Közlése szerint ennek érdekében a kezdetektől részt vesznek a rakpart átalakításáról szóló egyeztetésekben és örülnek az együttműködésnek.
Lohász Cecília a VALYO Város és Folyó Egyesület projektmenedzsere úgy fogalmazott: kényelmesen végigsétálható rakpartot szeretnének és azt, hogy több olyan hely legyen a belvárosi Duna-parton, ahol meg lehet érinteni a folyót.
Úgy vélekedett, hogy az elmúlt években indult kezdeményezések - a Pesti rakpart, vagy a Szabadság híd alkalmi megnyitása a gyalogos forgalom előtt - sikeresek voltak. Az idén júniustól például kétszáz kulturális és sportesemény valósult meg a rakparton - mondta Lohász Cecília.
Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke arról beszélt, hogy már húsz szervezettel működnek együtt az átalakítás tervezése során, és monitoringrendszerrel kívánják vizsgálni a rakpart átalakításának hatását, hogy pontos számadatokat kapjanak.
Az is a céljuk, hogy a pesti rakpart, a budaival ellentétben ne az átmenő forgalmat, hanem elsősorban a pesti belső kerületek forgalmát szolgálja - tette hozzá.
Hangsúlyozta, hogy a Duna Aréna és az atlétikai stadion közötti csaknem 10 kilométer hosszú pesti Duna-part a főváros legszebb panorámájú közterülete. Ezért már zajlik a Parlamenttől a Szabadság hídig tartó rakpart átalakításának részletes tervezése.
Ennek keretében hasznosítani kívánják a 2-es villamos vonala alatt található, jelenleg kihasználatlanul álló viadukthelyiségeket is.
Ugyanakkor a fejlesztés elindításához uniós forrásokat kívánnak felhasználni, ezért szükséges a kormány és az Európai Bizottság megállapodása a források folyósításáról - mondta Balogh Samu.
(MTI)