A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) és a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) szerint a kormány az Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program (EFOP) Pluszban tett vállalásaiban "valótlan állítások" és olyan terv olvasható, amely nem a pedagóguspálya vonzóvá tételére irányul.
A két szakszervezet hétfőn az MTI-hez eljuttatott közleményében azt írta: a vállalások a pedagóguspálya vonzóvá tétele helyett azt szolgálják, hogy a kormány uniós támogatás felhasználásával további lépéseket tegyen az intézményi autonómia lebontásáért és a pedagógusok kiszolgáltatottságának növeléséért.
Úgy fogalmaztak: a tervezett teljesítményértékelési és bérdifferenciálási rendszer alkalmatlan a pedagóguspálya vonzerejének helyreállítására, a tanulói eredményesség növelésére. Ezzel a pedagógusbérek ígért felzárkóztatása sem valósul meg, kiszámítható életpályát, előmenetelt pedig "végleg nem biztosít" - tették hozzá.
A szakszervezetek szerint a kormány valótlant állít, amikor vállalásában kijelenti, hogy "a teljesítményértékelés szempontrendszerét és végrehajtását a legnagyobb pedagógus-szakszervezetekkel széles körű szakmai együttműködésben dolgozza ki", hiszen a két szakszervezet csak a koncepciót látta, amelyről tudható, hogy nem végleges. Jelezték: a PDSZ és a PSZ a kormány teljesítményértékelésről szóló tervezetének elkészítésében nem vett részt, az egyetlen elemében sem tartalmazza a két szakszervezet által másfél éve megfogalmazott követeléseket.
Sérelmezték továbbá, hogy a kormány - a szakszervezetek tiltakozása ellenére - újból és újból felveti a pedagógusok új jogállási törvénybe történő "kiszervezését".
A teljesítményértékelési rendszer tervezete szerintük nem felel meg az EFOP Plusz programban foglalt vállalásnak, és húsz százaléknál nagyobb mértékű, ráadásul kötelező béreltérítést tartalmaz olyan szempontok alapján, amelyek egy részére a pedagógusnak, illetve az intézményvezetőnek nincs közvetlen ráhatása.
A PDSZ és a PSZ követeli, hogy a kormány hozza nyilvánosságra a pedagógusok illetményrendszerével és a nevelést, oktatást közvetlenül segítő és egyéb munkakörben foglalkoztatottak béremelésével és munkaterhelésével kapcsolatos terveit, és ezekről folytasson érdemi egyeztetést.
Első lépésként idén januártól minden foglalkoztatottnak legalább 45 százalékos alapilletmény-emelést szorgalmaztak. Hozzátették: a szakmai ágazati pótlék e fölött kerüljön az alapilletménybe, a többletmunkát pedig a tárgyhavi illetménnyel együtt fizessék ki, helyi döntésen alapuló további illetményemelés csak objektív, mérhető szempontok alapján, a szakszervezetek által ellenőrizhető módon történhessen.
A közleményben tiltakoztak az "illetményeltérítés" rendszere ellen is.
(MTI)
A szakszervezeti szövetség követeli a kormánytól, vonja vissza a pedagógusok kirúgásáról szóló rendeletet
A Magyar Szakszervezeti Szövetség továbbra is szolidáris a tanárokkal és a diákokkal, akik a nagy közös ügyért, a színvonalas és szabad oktatásért tüntetnek.
Elfogadhatatlan Pintér tanárminősítési rendszerének a terve
A PDSZ a dokumentum visszavonását követeli. Mint írják: Látható, hogy a cél az ellenállás letörése, megosztás keltése a tantestületeken belül és az, hogy parancsokat végrehajtó, látszatteljesítményt produkáló, fegyelmezett katonává neveljék a pedagógusokat.
Természetesen hazudott Orbán, nem a szakszervezetek javasoltak alacsony kezdő fizetést a tanároknak
A miniszterelnök azt állította az Orbáninfón, hogy a fizetéseket meghatározó pedagógus-életpályamodell kialakítására a szakszervezetek tettek javaslatot. Az érdekvédelmi szervezetek szerint ez hazugság. Hát mi más is lehetne.
Az év harca: A tanárok, diákok küzdelme
A tanárok, diákok harca bizonyítja: Orbán elnyomó, lelketlen rendszere bukásra van ítélve, a jövő a hősöké!