Tiszakécske oligarchája beindította a közpénz-szivattyút, hízott rajta rendesen. Az M44-es kivitelezésén a régi riválisok együtt munkálkodnak.
Az útépítés nagyon jól jövedelmez – már ha valaki elég közel áll Orbánhoz. A tiszakécskei vállalkozó márpedig ilyen ember, Pénztáros Lőrinccel közös üzleteket bonyolítanak, a Gázszer FC nagyreményű játékosa.
A Duna Aszfalt Kft. ’96-ban jött létre, közvetve Szíjj korábbi cégén keresztül. 2000-től tulajdonostársként, 2015-től pedig egyedüli tulajként egyengette a vállalat útját.
A későbbi oligarcha karrierje a Simicska-Orbán szakítás után kezdett el igazán felfelé ívelni, onnantól viszont rakétaként. A NER üzleti köreinek igen fontos szereplőjévé vált, a Duna Aszfalt pedig csak úgy hasított a közbeszerzési pályázatokon.
Zsíros kenőanyagnak bizonyult az M44-es gyorsforgalmi út megépítése, a Duna Aszfalt milliárdokkal duzzadt. 4 szakasz kivitelezését vállalta, igaz, a Hódút Kft.-vel társulva:
- Tiszakürt-Kunszentmárton – 56,5 milliárd Ft
- Csobacsűd-Kondoros – 42,2 milliárd Ft
- Kondoros-Békéscsaba – 41,4 milliárd Ft
- Lakitelek-Tiszakürt – 50,4 milliárd Ft
A Kondoros-Békéscsaba és Lakitelek-Tiszakürt szakaszt a Duna Aszfalt egyedül viszi.
Ha megnézzük a korábbi szakaszokat, akkor kiderül, hogy kilométerenként 2,1-2,8 milliárd forintba kerültek. A Lakitelek-Tiszakürt közötti autóút kilométerenként 5 milliárdba fáj – brutálisan drága, még ha belevesszük, hogy egy 556 m-es hidat is építenek a Tisza felett.
Az M44-es lehetőséget adott egy másik, már-már a múlt homályába vesző cég feltámadásának is. Ez nem más, mint a régi állami kedvenc, a Közgép. Simicska kényszerű „nyugdíjaztatása” után a vállalat 2018-ban került Nyerges Zsolton át Szíjj Lászlóhoz.
Úgy látszik, a hatalom koncentrálása tovább folytatódik, a Közgép ugyanis ismét pozícióba került. Az M44 gyorsforgalmi út Szentkirály-Lakitelek szakasz megvalósítását a volt-Simicska, jelenleg Szíjj tulajdonában álló építőipari kft. végezheti – mindössze 43 milliárd forintért.
A Fidesz-bérenc oligarcha csillaga nagyon magasan ragyog, alaposan bedolgozta magát a Mészáros klubba. A közpénz-szivattyú egy újabb csókost töltött fel pofátlan vagyonnal, természetesen az adófizetők pénzéből.
Tudni kell még, hogy az M44-es hiánya nagyban hozzájárult Viharsarok lemaradásához. A felzárkózáshoz szükséges, hogy a térséget gyorsforgalmi út kösse össze az ország fejlettebb régióival, viszont ez önmagában kevés lesz.
Az egészségügy és az oktatás kritikus helyzetbe került Békésben. Ezek fejlesztésén túl munkahelyteremtő programokkal kellene maradásra bírni a lakosságot – csupa olyan intézkedés, amelyre a Fidesz eddig sem szívesen áldozott. Kérdés, hogy az M44-es út kivitelezése után marad-e pénz ilyesmire, vagy továbbra is csak az oligarchák birodalmára hullik a milliárdos eső?