Kivonná a kormány a területrendezési szabályok alól az épülő akkumulátorgyárakat. Az LMP közérdekű adatigényléssel fordul a kormányhoz, hogy megtudja, milyen megállapodást kötött a kabinet a CATL kínai akkumulátorgyártó céggel.
Szerdán tette közzé a Külgazdasági és Külügyminisztérium azt a jogszabálytervezetet, amely kivonja a nemzetgazdasági célból kiemelt beruházásokat a területrendezési terv hatálya alól és így tovább lazítaná az egyébként sem combos elvárásokat, felmentést adna az önkormányzati településrendezési követelmények alól.
Nem könnyű a dolgunk, mert a német autógyárak és az ázsiai akkumulátorgyárak összefogtak Magyarország leigázására, és ebben az Orbán kormány készséges partner, a szennyező multinacionális tőke készséges szálláscsinálója. Ez újabb pofon a helyi közösségeknek, akik szeretnék megóvni településüket, környezetüket. Ezzel a jogszabálytervezettel a kormány végleg átlép a helyi közösségek önrendelkezési jogán, amikor egy odatelepítendő veszélyes üzemről van szó.
- reagálta a Gál József, az LMP szóvivője, aki szerint ezért is fontos az országos népszavazási kezdeményezése, mely garantálná, hogy csak akkor épülhessen akkumulátorgyár, ha ezt a helyiek kifejezetten támogatják.
Ezzel a rendelettervezettel a kormány tovább megy azon az úton, hogy kiszolgáltassa az akkumulátorgyártásnak a már így is szűkös erőforrásainkat: vizeinket, az energiánkat és termőföldünket is. Mindez azért, hogy "akkumulátorgyártó nagyhatalom" legyünk.
Az LMP mindezek miatt közérdekű adatigényléssel fordul a kormányhoz, hogy megtudja, milyen megállapodást kötött a kabinet a CATL kínai akkumulátorgyártó céggel.
Ezt Csárdi Antal, az ellenzéki párt frakcióvezető-helyettese vasárnapi budapesti - online is közvetített - sajtótájékoztatóján jelentette be.
Úgy fogalmazott: ez közadat, "tudnunk kell, milyen adókedvezményeket, illetve egyéb juttatásokat nyújt a kormány annak érdekében, hogy ez a rendkívül környezetszennyező cég itt folytassa a tevékenységét".
Az elmúlt napokban a kormány olyan módon kommunikál az akkumulátorgyártásról - tette hozzá -, mintha attól Magyarország léte függne, azonban "a valóság ezzel szemben az", hogy azok működése jelentős környezeti károkat okozhat, illetve kockáztatja az ország víz- és energiaellátását.
"Azt gondoljuk, hogy ez nem megengedhető" - mondta Csárdi Antal.
Hozzátette: a kormány "kritika nélkül" szolgálja ki a multinacionális cégeket és nyújt nekik milliárdos, "sokszor százmilliárdos" nagyságrendű támogatásokat.
Csárdi Antal szerint látni kell azt, milyen anyagi vonzata van az adófizetőknél ezen gyárak Magyarországra költözésének.
Ahogy Banglades sem lett ruhagyártó nagyhatalom, úgy Magyarország sem lesz akkumulátorgyártó nagyhatalom
- jelentette ki, egyúttal azt is jelezte: érdeklődve várják annak eredményét, hogy ezen cégek magyarországi megjelenése mennyibe kerül a magyar adófizetőknek.
Ellenzéki össztűz az akkumulátorgyárakra
A Párbeszéd az Alkotmánybírósághoz készül fordulni, az LMP pedig Országgyűlés rendkívüli ülésének összehívását kezdeményezi az akkumulátorgyárak szabályozása miatt.
A debreceni önkormányzat párbeszéd helyett manipulálni próbál az akkugyár mellett
Az LMP szerint Papp László polgármesternek nem valótlanságok állításával kellene manipulálnia a debreceni embereket, hanem egy ilyen súlyú beruházás előtt meg kellett volna kérdeznie őket, akarnak-e súlyosan környezetkárosító üzemet a szomszédságukban.
Helyi népszavazást kezdeményezett a Momentum a debreceni akkumulátorgyár ügyében
Meggyőződésünk, hogy egy ekkora beruházás nem lehetséges a helyiek bevonása és megkérdezése nélkül. Több mint kétszázezer ember jövőjéről nem dönthetnek zárt ajtók mögött - indokolt a Momentum.