Buhály Attila, a Nyíregyházi Egyetem PhD, főiskolai docense a NAT dokumentumban található történelem tantárggyal kapcsolatos észrevételeit osztotta meg.
Főként az alapegységekről beszélt, és hogy ne csak általánosságokba kapaszkodjon, kiválasztott három idézetet, amelyek elgondolkoztatták.
Mindegyik idézetet külön-külön elemezte, de összeségében egy nagyon fontos dolgot szögezett le. A történelemtanításnak szerinte nem az a célja, hogy a gyerek mindenről tudja, hogy mikor és hol volt. Hanem az, hogy egyrészről mihez kezd a diák azzal az információval, amit ismer, tehát, hogy mi mikor és hol volt. Másrészről, a legfőbb cél, hogy milyen képességek, készségek, kompetenciák területén tud előrelépni valaki, miközben tudatában van annak az információnak, hogy mi mikor és hol volt.
Mert, hogyha a tanár csak pusztán elmagyarázza, akkor semmilyen területen nem lép előre. Hiszen ilyen esetekben az nem tanítás, hanem kondícionálás. Olyan számára, mintha az új NAT arról szólna, hogy a tanárok töltsék be a megfelelő információkat a gyerekek fejébe arról, ami szerintük hozzátartozik a történelmünk kánaánjához.
Mert, félreértés ne essék, és visszatérve a fent idézet mondathoz, az, hogy valaki valamit megértsen (ebben az esetben a tanuló a múlt és a jelen társadalmi, politikai, gazdasági és kulturális jelenségeit), az nem kompetencia…
Január 31. óta egyre többen és többen tiltakoznak Orbán Viktor és Kásler Miklós botrányos, új nemzeti alaptanterve ellen. Bár, úgy tűnik, hogy ez őket baromira hidegen hagyja, de talán ismét az összefogás a kulcs a változtatáshoz. Ne hagyjuk magunkat elnyomni!