Hétfőn a Fideszes országgyűlési képviselők megszavazták az Orbán Viktornak teljhatalmat adó felhatalmazási törvényt. Mivel Szabó Szabolcs független országgyűlési képviselő volt az első, aki a javaslat ellen felszólalt, őt kérdezzük a döntés súlyáról.
Bár már egy héttel korábban meg szerette volna szavazni a Fidesz-kormány az Orbán Viktornak teljhatalmat biztosító felhatalmazási törvényt, az ellenzéki képviselők akkor még megakadályozták azt. Március 30-án hétfőn azonban már elég volt a törvény áttolásához a kétharmados többség, így a Fidesz simán meg tudta szavazni.
A magyar Alaptörvény lehetőséget biztosít a kormánynak a veszélyhelyzet kihirdetésére, de a rendkívüli jogrend során hozott kormányrendeletek az Országgyűlés utólagos jóváhagyása nélkül csak 15 napig maradhatnak hatályban. Varga Judit igazságügyi miniszter erre hivatkozva nyújtott be egy törvénymódosító javaslatot, ami a kormányzat által kihirdetett vészhelyzet megszűnéséig meghosszabbította volna ezt a határidőt, vagyis meg nem határozott ideig rendeletekkel kormányozhat a jövőben a kormány. Az Országgyűlés ezt az úgynevezett koronavírus-törvény fogadta most el, a képviselők kétharmadával.
- A törvénytervezet elolvasása után Ön úgy fogalmazott, koronavírus-diktatúrát hozna létre Orbán. Miért gondolja így? Mi a baj ezzel a törvénnyel?
A koronavírus-járvány ellen a lehető leghatékonyabb eszközökkel kell fellépni, ez nem kérdés. Könnyen juthatuk Olaszország sorsára, ha ezt elkönnyelműsködjük. De járvány ide, járvány oda, a demokratikus jogrendet akkor sem szabad megbontani. A népképviselet legfőbb szervét, az Országgyűlést, nem lehet kiiktatni meghatározatlan ideig. Márpedig a ma elfogadott törvény addig hosszabbítja meg a veszélyhelyzet alatt hozott kormányrendeletek hatályát, ameddig azt Orbán úgy gondolja. A törvény ugyanis nem tartalmaz egy határidőt sem.
Ráadásul a törvénymódosítás lehetőséget teremt arra is, hogy az Országgyűlés ne ülésezzen. Ehelyett a kormánynak elegendő szóban tájékoztatni a parlamenti pártok frakcióvezetőit.
Mi ez, ha nem a demokratikus jogrend megbontása? Ha a népképviselet legfőbb szervét, a törvényhozó hatalmat teljesen kizárják a döntéshozatalból a járványra hivatkozva, akkor az nem demokrácia többé, hanem egy koronavírus-diktatúra.
- Rögtön az elején leszögezte azt is, hogy ez a törvény teljesen bizonytalan helyzetet eredményezhet Magyarországon. Ezt mire alapozza?
Az, hogy a kormány rendeletével függesztheti fel a vészhelyzet tárgyát érintő törvények alkalmazását, hogy eltérhet a kapcsolódó rendelkezésektől, illetve saját hatáskörben rendkívüli intézkedéseket hozhat, már önmagában elég bizonytalanságot rejt magában. Már csak a Fidesz elmúlt 10 éves tevékenységének ismeretében is. De ez önmagában még elfogadható egy veszélyhelyzet idején egy demokratikus berendezkedésű országban is. Az azonban teljes mértékben elfogadhatatlan, hogy a most elfogadott törvény jelentősen túlterjeszkedik a veszélyhelyzet idején a kormánynak biztosított jogkörökön. Így gyakorlatilag bármikor és bármilyen törvénnyel ellentétes rendeletet kihirdethet a kormány. Semmiféle érdemi tartalmi megkötés nem marad ugyanis a magyar jogrendben, mert nemes egyszerűséggel felülírták a katasztrófavédelmi törvény erre vonatkozó részét. Magyarul sem időben, sem tartalmában nem köti semmi Orbán kezét. Ennek pedig egyszerűen nincs értelmezhető indoka.
Végül pedig a törvénymódosítás során Orbánék a Büntető törvénykönyv módosítását is átverték az országgyűlésen, amiben az szerepel, hogy aki a veszélyhelyzet ideje alatt a védekezéssel összefüggésben olyan valótlan tényt, vagy valós tényt oly módon elferdítve állít vagy híresztel, amely alkalmas arra, hogy a védekezés eredményességét megzavarja, akadályozza vagy meghiúsítsa, az három évig terjedő szabadságvesztéssel sújtható. Első olvasatra is látszik, hogy ez egy igen tágan megfogalmazott gumiszabály, amire hivatkozva a Fidesz által irányított ügyészség gyakorlatilag bármelyik ellenzéki politikusra, bármelyik kormánykritikus újságíróra lecsaphat. Gondoljanak csak bele, hogy még a módosítás előtt érvényben lévő szabályok szerint is eljárást indítottak egy magyar kisváros ellenzéki polgármestere ellen csupán azért, mert az tájékoztatta városának lakóit arról, hogy náluk is megjelent a koronavírus. Mindössze annyit jegyzett meg ennek kapcsán a polgármester, hogy a városuk esetleg járványügyi gócponttá alakulhat a jövőben. Na most ha ez már az új törvény életbe lépése után történik, akkor egyből három év börtönnel fenyegetnék ezért.
- A fideszes politikusok egységes, jól betanult érvrendszere szerint erre a törvényre szükség van, hogy kezelni tudják a járványhelyzetet. Ezek szerint ezzel nem ért egyet?
Az eddig érvényben lévő szabályok is lehetőséget biztosítottak a koronavírus elleni küzdelemhez, ráadásul azokat még nem is használta ki teljes mértékben a kormány. Két megkötése volt eddig az intézkedéseinek: egyrészt a kormányrendelet csak 15 napig maradtak érvényben, és csak az Országgyűlés utólagos jóváhagyásával maradhatott volna életben. Másrészt pedig csak a vészhelyzet okához közvetlenül kapcsolódó törvények előírásait hagyhatták volna figyelmen kívül ebben az időszakban.
Ráadásul mi ellenzékiek konstruktívan álltunk hozzá a törvény körüli vitához.
Hajlandóak lettünk volna elfogadni a törvényt, ha garanciákat kapunk. Nem kértünk mást csak, hogy legalább ne határidő nélküli legyen Orbán Viktor felhatalmazása, hogy ebben a kibővített veszélyhelyzeti időszakban gyorsított módon kérhessük ki az esetlegesen kifogásolható kormányrendeletekről az Alkotmánybíróság véleményét, valamint hogy tegyük lehetővé az Országgyűlés működése kapcsán is a „távmunkát”, magyarul az online ülésezést és szavazást.
Több ellenzéki javaslat is bekerült a ház elé, ami rendezte volna ezeket a kérdéseket. Többek között két független országgyűlési képviselőtársammal, Szél Bernadettel és Hadházy Ákossal közösen mi is benyújtottunk egy “alternatív koronavírus-törvényt”. Ez alapján a határozatlan ideig tartó felhatalmazás helyett 30 napra szólót kapott volna a kormány. Ennek letelte után pedig az Országgyűlés, akár elektronikus ülésen, online szavazással is dönthetett volna azok további fenntartásáról, vagy felfüggesztéséről.
A Fidesz azonban nem volt hajlandó semmiféle kompromisszumra, és kizárólag a saját javaslatát állította be a nemzeti összefogás megtestesülésének.
Ezzel párhuzamosan pedig a rendelkezésükre álló elképesztően kiterjedt kommunikációs csatornáikon az ellenzéket hazaárulónak, a vírusnak drukkoló nemzetgyilkosnak állították be. Vagyis a végén kibújt a szög a zsákból, hogy a Fideszt nem is a vírus elleni küzdelem érdekli igazán, hanem az ellenzéket akarja ellehetetleníteni, mert a tavaly őszi önkormányzati választáson már képesek voltunk érzékeny vereséget mérni Orbánékra sok jelentősnek számító településen.
- Mit üzen azoknak a Fideszes képviselőknek, akik szavazatukkal hozzájárultak a törvény elfogadásához?
Szégyellhetik magukat, amiért sutba vágták mindazt, ami az elmúlt 30 évben a magyar demokrácia alapértékének számított. Persze voltak ennek bőven előzményei az elmúlt 10 évben, hiszen sok vállalhatatlan intézkedés kötődik a Fideszhez, de most a demokratikus berendezkedés fundamentumát támadták be. Teljhatalmat adtak egy hatalommániás ember kezébe, és ez sosem vezet jóra. Ráadásul ha az erre fordított energiát a vírus elleni küzdelemre fordították volna, akkor már jóval előrébb tartanák.
- Hogyan látja a jövőt? Milye lehetősége lesz most az ellenzéki országgyűlési képviselőknek a szavazóik képviseletére?
A magyar Országgyűlés meghatározatlan ideig elvesztette az érdemi döntési jogköreit, valamint elvesztette a végrehajtó hatalom feletti ellenőrzési jogköreit. Egy másik, szintén ma elfogadott módosítással a veszélyhelyzet idejére elvették a parlamenti szakbizottságok feladatainak jó részét is. Ráadásul néhány hónapja a Fidesz már jelentősen szűkítette a képviselők információhoz jutásának lehetőségeit, valamint extrém módon megnövelte a képviselőkre kiszabható pénzbeli büntetések felső határát. Vagyis az Országgyűlésben nem sok lehetőségünk maradt.
Viszont cserébe az elmúlt hetekben egyre több megoldatlan probléma keletkezett a választókerületek szintjén. Kevés a szájmaszk, sok ember maradt hirtelen jövedelem nélkül, sok egyedülálló szorul ellátásra. Most azon kell dolgoznunk, hogy legalább részben igyekezzünk megoldani ezeket a problémákat, csakhogy ehhez az égvilágon semmilyen központi költségvetési forrás nem áll rendelkezésünkre. Mi Csepelen és Soroksáron eddig is rendszeresen főztünk a rászorulóknak, segítettük őket tartós élelmiszerrel és ruhával. Szóval nem új a feladat, csak most máshogy kell megoldani, és más dolgokat kell valahogy beszereznünk.