Nagyot esett a tanfolyamokra jelentkezők a száma, mert egyszerűen megfizethetetlen lett a jogsi megszerzése. Kinek van erre a mellényzsebben félmillió forintja a NERisztokrácián kívül?
Felére csökkent az autósiskolákba jelentkezők száma a drágulás miatt az egyik szakmai szervezet szerint - a gazdasági szempontból fontosabb nagykategóriákban pedig még ennél is rosszabb a helyzet - írja a pénzcentrum.hu.
Ha ma egy fiatal úgy dönt, hogy szeretne autót vezetni és ehhez hivatalos vezetői engedélyt szerezne, az a KSH adatai szerint átlagosan 304 510 forintba kerül.
Ez már hihetetlenül magas, de valójában akár félmillió forint is lehet egy jogosítvány az elejétől az utolsó pillanatig.
Az emelkedés jelentős, 2019-ben csupán 197 690 forint volt a KSH adatai szerint, majd 2020-ban már 216 300. Ezt követően 2021-ben már bő 247 ezer és ehhez képest most egy nagy ugrással eljutottunk a friss, decemberi adathoz.
Bár sok tétel drágult az idők alatt, a legjelentősebb mégis a vezetésoktatásban jelentkezik. Itt egy óráért átlagosan 7500 forintot kell fizetni és a kötelező óraszám 30. Ez gyakran kevés a tanulóknak, nem ritka, hogy 40-60 órát is vezetnek, mire sikeresen le tudnak vizsgázni, ez 300 000 - 450 000 forint önmagában.
A drágulás miatt kialakuló forgalomváltozásról a Magyar Autóközlekedési Tanintézetek Országos Szövetségének elnökét, Jovánovics Jánost kérdezték, aki elmondta, hogy súlyos visszaeséssel számolnak. Míg a hagyományos B kategóriás jogosítványok iránti kereslet olyan 50 százalékkal esett, addig az amúgy is hiányszakmának tekinthető C és D kategória szinte a földbe állt.
Elmondta, hogy a KSH adatai ugyan pontosak lehetnek, viszont azokban nem szerepelnek olyan egyéb tételek, mint például a vizsgadíj, az egészségügyi tanfolyam és annak a vizsgadíja, sőt a jellemzően szükséges plusz órák sem. Elmondása szerint ugyanis a forgalmi vizsgák nagyjából fele bukással végződik és további vezetési órákkal, illetve egy ismételten 35 ezer forintos vizsgadíjjal.
Jovánovics János úgy látja, hogy jellemzően olyan 40-50 órára van szüksége a tanulóknak ahhoz, hogy sikeresen levizsgázhassanak. Sokszor viszont még ez sem elég, akár 60 óra is kellhet, de hallott már olyanról, akinek csak 80 óra után sikerült a projekt.
A vezetési órák drágulása mögött az autók fenntartási költségeinek emelkedése is ott van. Hiszen már nincs hatósági áras üzemanyag, egyre drágább tankolni az autókat. Emellett a fenntartási költségek, alkatrészárak és közigazgatási díjak is emelkedtek.
Mától már csak az új, megdrágult éves autópálya-matricák érvényesek
Mészárosé lett az autópálya-üzemeltetés, rögtön brutálisan megemelkednek a matricák árai.
Még a koronavírus alatt is optimistább volt a magyar az anyagi kilátásai tekintetében, mint most
A Fidesz-kormánynak a 2024-as önkormányzati és EP-választás előtt komoly gondot okozhat, ha a bizonytalan és a fideszes szavazók is úgy gondolják, rossz a helyzet Magyarországon, és nem a Fidesztől várhatják a megoldást, hiszen a gazdasági és megélhetési válsággal szemben a kormány tehetetlen - áll a Republikon elemzésében.
Szegényes volt a karácsonyi vacsora: jóval kevesebb élelmiszert vettünk decemberben, mint egy évvel korábban
Az orbáni árstop-inflációnak köszönhetően az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletekben 8,3 százalékkal csökkent a forgalom az egy évvel korábbihoz képest a KSH adatai szerint.