De mit adtak nekünk a rómaiak? Akarom mondani az európaiak? Többet, mint gondolnánk!
Az EU-s tagság Magyarország és Budapest számára ugyanis nem csak abban merül ki, hogy anyagi támogatást kapunk. Ennél sokkal többről van szó. Összeszedtük, mi lenne az a három dolog, ami hatalmas érvágást jelentene a főváros számára, ha megszűnne az Európai Unió, vagy Orbán Viktor kiléptetné hazánkat a szövetségből.
1. A Budapestre érkező turisták
Tény, hogy a Magyarországra utazó turisták közel fele ellátogat Budapestre is. Csak tavaly majd 4,5 millió turista kereste fel a fővárost. Ennek köszönhetően 2018-ban 153,4 milliárd forint szobaár-bevételt termeltek a budapesti szálláshelyek. Az adatok alapján 2018 rekordév volt a főváros turisztikai látogatottságát tekintve. A 2017-es adatokat például több mint 5 százalékkal haladta meg a vendégérkezések száma.
Nem lehet kétségünk afelől, ha Magyarország nem lenne tagállam, jóval kevesebb EU-s turista látogatna Budapestre. Hatalmas, és a fővárosiak számára fájdalmas kiesés lenne az, hogy a turisták nem Budapesten költenék a pénzüket, nem itt fizetnének forgalmi adót.
2. A hulladékgazdálkodás modernizálása
Az Európai Uniótól 8,4 milliárd forintot kap Budapest arra, hogy fenntarthatóvá válljon a fővárosi hulladékgazdálkodás. Ehhez muszáj széleskörűen bevezetni a házhoz menő gyűjtési rendszert, mivel annak jóval alacsonyabb a fajlagos költsége, ráadásul nagyobb begyűjtési hatékonyság érhető el vele. Éppen ezért erre további közel 5 milliárd forintot biztosít Budapestnek az EU. De itt még mindig nincs vége: informatikai korszerűsítésre és a hulladékgazdálkodási rendszer eszközparkjának fejlesztésére még további 3,1 milliárd forintot kapunk.
Adja magát a feltételezés: Az EU nélkül nem csak pénzünk nem lenne minderre, de a szemétben is úsznánk.
3. A tömegközlekedés fejlesztése
Felfoghatatlan mennyiségű pénz jött és jön be a Budapestről induló vasútvonalak fejlesztésére, ami szintén nagyon hiányozna.
A teljesség igénye nélkül: A Budapest-Székesfehérvár vonalra több mint 106 milliárd, az elővárosi vonatokra több mint 72 milliárd, a Budapest-Békéscsaba vonalra több mint 55 milliárd forintot kaptunk.
Ha Orbánék miatt nem kapna Magyarország és Budapest több forrást az EU-tól, biztosra vehetjük, hogy nem valósulna meg például a 65 milliárd forintos M8-as autópálya egyik szakasza a Budapest-Graz összekötésével. De ugyan így búcsút inthetnénk az M3-as metró felújításának befejezésének is, ami egy 172 milliárdos projet részeként valósulna meg.