Azonnali cselekvésre szólították fel az ellenzéki pártok és politikusok a Fidesz-kormányt a digitális oktatás kapcsán.
Egy korábbi cikkünkben már beszámoltunk arról, mit gondol az ellenzék a kormány hozzáállásáról a tanévkezdés kapcsán. Orbánéknak ugyanis nincsen B terve az iskolakezdésre. Azaz arra az esetre, ha kitör egy újabb hulláma a koronavírus-járványnak, és ismét be kell zárni az iskolákat.
Az ellenzék lényegében egységesen szólította fel felelősségteljesebb felkészülésre a kormányt.
Most azzal kapcsolatban kerestünk meg ellenzéki pártokat és országgyűlési képviselőket, mi a véleményük a digitális oktatás jelenlegi állapotáról:
Demokratikus Koalíció: Ez most nem az a helyzet, amikor a családokat pluszban terhelni lehet.
A DK szerint a kormánynak egyeztetnie kell a szakmai- és szülői szervezetekkel. Nem lehetnek ugyanis ismét magukra hagyott, tanácstalan szülők és pedagógusok az országban, akik kétségbeesve próbálnak alkalmazkodni a helyzethez.
Az első hullám tapasztalata az, hogy rengeteg családban országszerte nem megoldott a digitális oktatás semmiféle feltétele. Ennek a hátránynak a leküzdéséhez az államnak kell segítséget nyújtani. Nem pedig a civil szervezetektől és a kivéreztetett önkormányzatoktól kell várni a csodát. Előre felkészülve kell képezni egy eszköztartalékot. Magyarul most beszerzik azokat a laptopokat, tableteket, amikre ezeknek a családoknak szüksége van, és adott helyzetben a rendelkezésükre bocsátják.
Hozzátették: Az új, módosított Nemzeti Alaptanterv bevezetését el kell halasztani, ez most nem az a helyzet, amikor az iskolákat és családokat még pluszban terhelni kellene.
MSZP: A kormány nem akar segíteni a magyar családokon.
A Magyar Szocialista Párt a 13. havi családi pótlék bevezetését követeli. De meg is kell emelni annak összegét. A szétadóztatott cafetériát pedig vissza kell adni. Bangóné Borbély Ildikó szerint szörnyen nagy terhet jelent a magyar családoknak a digitális oktatáshoz szükséges eszközök beszerzése. Az, hogy a szeptemberi családi pótlékot augusztusban utalják át, nem megoldás.
A kormánynak kötelessége van a gyermeket nevelő családok felé!
Momentum: Sajnos a kormány semmit nem tanult a történtekből
A Momentum kérdésünkre elmondta: A kormány nem csak a tanárok munkájának megsegítésével nem foglalkozott, de azzal sem, hogy a megfelelő digitális oktatás kialakítása több ezer szülő életét is befolyásolja. Tavasszal rengeteg tanár, szülő és gyermek szenvedett az ad-hoc bejelentett, egyáltalán nem előkészített digitális oktatástól. Annak sikerei kizárólag a már felsorolt érintettek érdemei.
Sajnos ebből a magyar kormány semmit nem tanult, nem történtek rendszerszintű, illetve technológiai szintű fejlesztések, így egy esetleges iskolabezárás során ismételten a tanárok saját pénztárcáján, a szülők és munkáltatóik türelmén és a gyermekek kitartásán múlik az oktatás.
Jobbik: A kormány mellébeszélés helyett cselekedjen végre!
A Jobbik elképesztő felelőtlenségnek tartja, hogy a propagandával ellentétben a digitális oktatás területén semmilyen előrelépés nem volt tapasztalható az elmúlt hónapokban. A nemzeti konzultációt érdemi lépésnek semmiképpen nem nevezhetjük ebben a témában. Hiányolják Czunyiné Bertalan Judit digitális tartalomfejlesztésért felelős kormánybiztos munkájának értékelését, vagy az általa jegyzett segédletek, fejlesztések pedagógus kollégákhoz való eljuttatását.
Hiányoljuk továbbá az új szakképzési törvény által megteremtett technikumok kerettanterveit, amelyeket még mindig nem sikerült a minisztériumnak közzé tennie.
A Jobbik felszólítja a kormányzatot, hogy mellébeszélés helyett cselekedjenek végre: ne engedjék el a közoktatásban és szakképzésben dolgozók kezét, hanem minden segítséget adjanak meg nekik: a közös jövőnk múlik rajtuk!
Szél Bernadett: Le a kalappal a pedagógusok előtt!
Le a kalappal a pedagógusok előtt, akiknek gyakorlatilag a semmiből kellett megteremteniük a digitális oktatást és akik ehhez semmilyen kormányzati segítséget nem kaptak.
A független országgyűlési képviselő szerint ugyanakkor látjuk: a digitális oktatás sajnos tovább mélyítette a társadalmi szakadékot. Becslések szerint 100 ezer gyermek maradhatott ki a digitális oktatásból megfelelő eszközök és segítség híján. És hiába ígér most a kormány ingyen internetet: ez nem fog segíteni a legrosszabb helyzetben lévőknek, akiknek nincs otthon számítógépük, amit egész nap használhatnának, vagy nincs bekötve hozzájuk az internet. Szükség lenne egy mindenki számára hozzáférhető digitális oktatásra vonatkozó intézkedéscsomagra, de nem látok erre kormányzati akaratot.
Szabó Szabolcs: Az elmúlt hónapokban intenzív szakmai munkát kellett volna végezni!
Csepel-Soroksár országgyűlési képviselője, a Kultúrális bizottság tagja szintén a digitális oktatás okozta egyenlőtlenségekre világított rá. Mint írta, égészen elképesztő volt azt megtapasztalni a tavaszi félévben, mekkora egyenlőtlenségek alakultak ki az oktatásban. A diákok egy igen jelentős része a kormány hibájából egyszerűen nem tudott hozzájutni a minimálisan elvárható oktatáshoz sem. Ezzel pedig iszonyatos módon megnövelték az amúgy is megfigyelhető társadalmi egyenlőtlenségeket. A nagyvárosi elit iskolák esetében is akadozott az online oktatás, de az egyszerűen nem fogadható el, hogy a hátrányos helyzetű telepi cigány gyerekek hetente egyszer kaptak egy fénymásolt órarendet, amivel nem tudtak semmit sem kezdeni sem ők, sem a szülők.
Az elmúlt hónapokban intenzív szakmai munkát kellett volna végezni, hogy az őszi félévre rendelkezésre álljanak azok a módszerek, valamint azok a technikai feltételek, melyek révén egy esetleges második hullám során érdemi módon segíthetnék a diákok és a tanárok munkáját. Jelenleg nincs egységes, minden tantárgy esetében jól működő digitális platform, nincsennek kidolgozott, és egységes szakmai előírások a digitális oktatásra. Egészen döbbenetes, hogy a kiemelten fontos idegennyelv-oktatásra egyszerűen nincs átgondolt, a tanárok által ismert digitális módszertan.
Ha az őszi félévben ismét hónapokra be kell zárni az iskolákat, akkor az a mai tudásunk szerint katasztrofális hatást fog eredményezni.